روش استفاده از گچ چگونه است ؟

گچ چیست؟

گچ ساختمانی که به آن پلاستر هم گفته می شود، یک نوع مصالح ساختمانی محسوب می شود که از سنگ گچ موجود در طبیعت بدست می آید.سنگ گچ به صورت سولفات دو کلسیم آبدار در منابع سطح زمین یافت می شود و پس از خرد شدن و انتقال به کوره به شکل پودرهای بسیار ریز سفید رنگ برای مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کاربرد گچ

گچ در صنایع مختلف کاربرد دارد اما کاربردهای رایج آن مربوط به صنعت ساختمان سازی برای بنایی، گچ کاری دیوار، سقف و ستون های ساختمان، سفیدکاری، تمیزکاری و ملات سازی است. این ماده جزء یکی از مواد تشکیل دهنده برای ساخت بلوک aac می باشد که به میزان 1-0.7 درصد در آن استفاده شده است.از گچ برای پوشش سطوح مختلف و دکوراتیو نمودن آن ها نیز به کار می رود و به دلیل داشتن رنگ سفید، جلوه ای تمیز و روشن به فضا می بخشد.علاوه بر کارهای نازک کاری در ساختمان برای موارد زیر هم قابل استفاده است:

حرفه هنر مانند مجسمه سازی
پزشکی و کارهای طبی (شکسته بندی مثلا وقتی دست یا پا می شکند آن را گچ می کنند تا خوب جوش بخورد)
ساخت قالب چینی و سرامیک
کشاورزی برای تهیه کود شیمیایی
شیشه سازی
و…

 

روش استفاده از گچ چگونه است ؟

برای استفاده از گچ در ساختمان ابتدا باید این ماده را با آب مخلوط نمود.ابتدا آن را در یک ظرف ریخته و به آن آب اضافه می کنیم.نسبت گچ به آبی که مورد استفاده قرار می گیرد، باید متناسب باشد. وقتی گچ گیرش اولیه خود را بدست آورد، می توان آن را به کمک ماله روی سطح مورد نظر اجرا نمود.حرکت ماله باید به صورت مورب نسبت به دیوار باشد، زیرا تنها خط کناری ماله می تواند سطحی صاف و یکدست ایجاد نماید.با اجرای این روش ضخامت سطح را به اندازه مورد نظر می توان رساند.

مطالعه کنید  تفاوت سیمان پرتلند و معمولی

برای سفیدکاری ساختمان و پوشش روی گچ و خاک اغلب از ترکیب گچ و آب استفاده می شود؛ زیرا سطحی سفید رنگ ایجاد می کند اما برای تولید ملات گچ، خاک رس را با آب ترکیب می نمایند. گچ و خاک برای تولید این ملات به میزان مساوی استفاده می شوند اما بر اساس زودگیر یا تندگیر بودن می توان خاک رس را کمتر یا بیشتر به کار برد.

 

ویژگی‌ های مهم گچ چیست ؟

زودگیر بودن و افزایش حجم از جمله ویژگی های بارز گچ هستند که این ماده را به متریالی پر مصرف در صنعت ساختمان سازی تبدیل نموده اند.زودگیر بودن گچ باعث شده تا آن را فقط به اندازه مصرف تهیه نمایند. زیرا قبل از اتمام کار و سفید کردن کل دیوار خشک و سخت می شود.گچ در صورت گیرش افزایش حجم پیدا می کند و با پر کردن سوراخ ها و منافذ، سطحی یکدست ایجاد می نماید.
گچ متریالی زودگیر است اما برای کندگیر کردن آن می توان میزان آب را زیادتر کرد و ملات ایجاد شده را ورز داد. به ملات حاصل از این روش، گچ کشته یا گچ مرده گفته می شود.

 

انواع گچ ساختمانی

1.گچ سفید

2.گچ عاج

3.گچ گیپتون

4.گچ مرمر

5.گچ ساتن

6.گچ سیوا

 

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا