سیمان

مهم‌ترین کاربرد سیمان در ساخت وساز

مهم‌ترین کاربرد سیمان در ساخت وساز

همان گونه که گفته شد، کاربرد سیمان بسیار گسترده است، به نحوی که می‌توان سیمان را یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی دانست. ازجمله کاربردهای مهم سیمان می‌توان به تهیه بتن اشاره کرد. در ساخت انواع بتن از سیمان به عنوان پایه اصلی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای سیمان می‌توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

1.ساخت پل
2.ساخت سد
3.ساخت انواع سازه‌های بتنی و سیمانی
4.المان‌های شهری مانند مبلمان سیمانی
5.نماکاری ساختمان
6.ساخت کانال‌های هادی آب و فاضلاب

 

نحوه ساخت سیمان چگونه است ؟

در ایران ساخت سیمان به دو روش خشک و تر انجام می‌شود. در هر دو روش، سنگ آهک و سایر مواد که حاوی نسبت‌های مناسبی از مواد (اکسید‌های کلسیم، سیلیسیم، آلمونیم وآهن) باشند را ترکیب و آسیاب می‌کنند تا به پودری آرد مانند تبدیل شود. پس از این مرحله پودر به دست آمده را در یک کوره گرم می‌کنند تا سیلیکات‌های کلسیم و آلومینات تشکیل شوند. این سیلیکات‌های تشکیل شده را در دمای ۱۴۵۰ درجه سلسیوس ذوب می‌کنند و مواد به دست آمده از ذوب را کلینکر می‌گویند. کلینر با مقدار کمی گچ آسیاب می‌شود و در نهایت سیمان تولید می‌شود.

 

کاربرد سیمان برای تهیه ملات سیمانی

در بالا گفته شد که سیمان را اغلب در قالب ملات سیمان مورد استفاده قرار می‌دهند. از جمله کاربردهای ملات سیمانی، می‌توان به موارد زیراشاره نمود:

1.کاربرد سیمان ملاتی برای گچ‌کاری، بنایی و بندکشی
2.کاربرد سیمان به عنوان ماده‌ای برای درزگیری
3.استفاده از ملات سیمانی برای کف سازی
4.کاربرد ملات سیمانی برای ساخت چاه

مطالعه کنید  نکات مهم درباره عایق بندی ساختمان

 

کاربرد سیمان سفید در صنعت ساختمان

سیمان سفید، یکی از انواع پر طرفدار و پر کاربرد سیمان در بین انواع سیمان‌های تولید شده به ویژه سیما‌ن‌های تزئینی و نمایی است. سیمان سفید به دنبال میزان مشخصی از مواد افزودنی سفید رنگ مانند سنگ آهک و خاک کائولن و حذف و یا کاهش بسیار زیاد اکسیدهای رنگی در سیمان، تولید شده است.به دلیل پیچیده‌تر بودن نحوه ساخت، گران‌تر از انواع دیگر ساختمان است و استفاده از آن به عنوان سیمان ملاتی رایج نمی‌باشد. کاربرد سیمان سفید بیشتر برای مصارف تزئینی مانند نماکاری ساختمان و بندکشی کاشی و سرامیک است.

 

کاربرد سیمان در ساخت بتن

سیمان در بتن وظیفه چسباندن سنگدانه‌ها به یکدیگر را دارد و به خودی خود تاثیری در مقاومت و باربری بتن ندارد. یکی از معیارهای بتن خوب را می‌توان میزان چسبندگی سیمان آن دانست، به نحوی که اگر بتن از وسط شکست، سنگدانه‌ها نیز بشکنند اما سیمان پاره نشود. انواع سیمان دارای ترکیبات متفاوتی است. اصولا ملات سیمانی را جزء ملات‌های آبی در نظر می‌گیرند. ملات‌های آبی از گذشته شناخته شده بودند به نحوی که رومی‌ها و مصریان باستان با استفاده از ملات آهک و آب، نوعی ساروج می‌ساختند که پایه اصلی برای ساخت بناهای عظیمی بود که امروزه نیز آثار آن پابرجاست.

 

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا