بلوک سیمانی چیست؟

فروش و روش ساخت بلوک سیمانی استاندارد

فهرست مطالب

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی به بلوک‌هایی که از ترکیب یک سنگدانه نظیر پوکه با سیمان و آب تشکیل می‌شود، می‌گویند.بلوک‌های سیمانی عمدتا به ۲ شکل دسته بندی می‌شوند.

-بر اساس مقاومت فشاری
-بر اساس چگالی

لازم به ذکر است که بر حسب نوع استفاده از سیمان‌های متفاوت و مقاومت فشاری و چگالی مورد نیاز، از سنگدانه‌های مختلف در ساخت این بلوک‌ها استفاده می‌شود.

 

تفاوت بلوک سبک و سنگین

بلوک دیواری، یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی محسوب می گردد که در دو نوع سفالی و سیمانی تولید شده و هریک، میتوانند از نوع سبک یا سنگین واقع شوند. انتخاب هر نوع از آن ها، براساس شرایط مختلفی همچون نوع آب و هوا، منطقه ساخت، نوع ساختمان(مسکونی یا تجاری) و… صورت میگیرد.

بلوک دیواری سنگین:

برای تولید بلوک دیواری از نوع سیمانی، ابتدا ملات ماسه با سیمان به همراه آب ترکیب می نمایند. سپس ترکیب به دست آمده را درون دستگاه بلوک زنی ریخته و به آن فشار وارد می نمایند که همین امر موجب، جمع شدن ملات ها می گردد. پس از گذشت 5 ساعت، ملات جمع شده را آبیاری می کنند که این عمل، باید 3 مرتبه در روز صورت گیرد. پس از پایان آبیاری بلوک، آن را در زیر نور خورشید قرار می دهند تا خشک شود و در نهایت، پس از گذشت 3 روز متوالی از تولید آن، به عنوان متریال آماده برای استفاده در ساختمان سازی نزد پروژه ها فرستاده می شود.

بلوک دیواری سبک:

تولید بلوک دیواری سبک طبق فرآیند ساخت بلوک دیواری سنگین صورت میگیرد و تنها تفاوت آن ها، استفاده از ملات پوکه معدنی یا سفال به جای ملات ماسه می باشد. لازم است بدانید ملات پوکه معدنی در مقایسه با ملات ماسه، از وزن سبک تری برخوردار است.

مطالعه کنید  مواد تشکیل دهنده بلوک سیمانی

 

طریقه ساخت بلوک های سبک

بلوک‌ سبک سیمانی مورد نظر در شرایط استاندارد از سیمان های هیدرولیکی، سبکدانه‌های پایه معدنی، (طبیعی یا مصنوعی) که ترکیبی از سبکدانه‌های معدنی و آلی (طبیعی یا مصنوعی)، در صورت لزوم افزودنی‌های مناسب و آب ساخته می‌شوند. مواد اولیه، نسبت‌های اختلاط، روش تولید و نوع عمل آوری در فرآیند سخت شدن بلوک باید به گونه‌ای انتخاب شوند که الزامات مندرج در استاندارد را برآورده سازد.

سبکدانه‌های ساخت بلوک سبک از جمله دانه‌هایی مانند پوکه معدنی، رس منبسط شده است. البته گاهی این سبک دانه‌ها مخلوطی از هر دو است. سبک دانه‌های ساخت بلوک سبک می‌تواند هر نوع سبکدانه پایه معدنی یا سنگدانه‌ای که بلوک ساخته شده با آن بتواند الزامات استاندارد را برآورده سازد، قابل استفاده است. همچنین ترکیبی از سبک دانه‌های معدنی و آلی نیز در ساخت بلوک‌های سیمانی سبک استفاده می‌شود.

 

طریقه ساخت بلوک‌های سبک اتوکلاو

طریقه ساخت بلوک های سبک در کارخانجات تمام اتوماتیک بدین شرح است: برخی از دستگاههای بلوک زنی پیشرفته کاملا اتوماتیک هستند و بدون دخالت انسان پروسه تولید طی می‌شود. یکی از کارخانجات تولید بلوک سبک شرکت قالبریزان است. بنابراین نحوه تولید بلوک توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک در این شرکت را بطور خلاصه توضیح می‌دهیم.بلوک

در ابتدا سیمان به همراه پوکه معدنی روی تسمه‌ی نقاله وارد می‌شود. مقدار سیمان و پوکه معدنی توسط اپراتور تنظیم شده. این مواد وارد میکسر می‌شود. بعد از مخلوط و یکنواخت شدن مواد به صورت خودکار به سمت دستگاه‌های تمام اتوماتیک ثابت وارد یا تزریق می‌شود. بعد از پرس و ویبره بلوک، روی صفحات مخصوص قرا گرفته. صفحاتی که بلوک سبک را روی خود حمل می‌کنند، با کمک تسمه نقاله به یک آسانسور بیست طبقه منتقل می‌شود. با قرار گرفتن هر یک از صفحات در هر طبقه، آسانسور به طور خودکار یک طبقه به بالا انتقال می‌یابد. بعد از اینکه ظرفیت آسانسور تکمیل شد، آسانسور را از دستگاه جدا کرده و به سالن بخار انتقال داده می‌شود. بعد از ان آسانسور دیگری جای آسانسور قبلی قرار داده می‌شود.

مطالعه کنید  مزایا و استفاده از بلوک سیمانی در ساخت و ساز

 

استانداردهای بلوک سیمانی

از لحاظ ظاهری بلوک های سیمانی میبایست صاف و بدون شکستگی باشند و همچنین بگونه ای باشند که اندود و ملات براحتی به آن بچسبند.در استاندار ملی شماره 70، بلوک های توخالی دیواری را به چند دسته تقسیم کرده اندجهت کم کردن بار مرده و کاهش تبادل حرارتی و صوتی ساختمان از بلوک های سبک دیواری و سقفی استفاده می شود.وزن مخصوص بلوک ها، جذب آب و همچنین مقاومت فشاری آن ها بایستی حداقل ها را پاس کند.

عمل آوری بلوکهای سیمانی استاندارد

 

– عمل آوری با هیتر یا بخاری

در کارگاهای کوچک بلوک زنی با ظرفیت تولید پایین از این روش استفاده میشود بدلیل اینکه نیاز به امکانات زیادی ندارد بدین صورت که بلوکها در مقابل هیتر یا بخاری که دارای بادبزن میباشد قرار میگیرد که هوای گرم از بین بلوکها عبور مینماید در این روش میبایست روی بلوکها را جهت حفظ گرما پوشانید.

 

– عمل آوری با آب

در این روش نیز مانند روش بالا امکانات خاصی نیاز نیست و این روش بیشتر در جاهایی که بلوک در مکان سرباز قرار میگیرد و در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد انجام میگیرد بدین صورت که با یک آبپاش بلوکها را آبپاشی نموده تا از پایین آمدن رطوبت در بلوکها جلوگیری نمود که معمولا در این روش عمل آوری یک هفته زمان میبرد.

 

– عمل آوری با بخار

در جاهایی با ظرفیت تولید بالا برای اینکه زمان خشک کردن و عمل آوری بلوک پایین بیاید از این روش استفاده میکنند که با طراحی و ساخت اطاق بخار امکان پذیر میباشد. این اطاقها میبایست دارای حرارت 80 درجه سانتیگراد باشند در این روش عمل آوری بلوکها به یک روز کاهش می یابد.

مطالعه کنید  قیمت بلوک سیمانی در گیلان

 

 

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا