کاربرد بلوک سیمانی

بلوک چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

بلوک چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی به هر نوع جسمی که دارای شکل یکپارچه و ساختار منظم در واحد حجم باشد بلوک می‌گویند. بلوک ساختمانی به قطعاتی اطلاق می‌شود که برای ساخت اجزای ساختمان از جمله دیوارها و سقف ها استفاده می‌شود.بلوک‌ها در انواع و ابعاد مختلف بسته به نیازهای سازندگان محترم ساخته می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

کاربردهای بلوک‌

بلوک‌ها بر اساس نوع خود کاربردهای متفاوتی دارند. می‌توان گفت کاربرد اصلی بلوک‌ها در ساخت و ساز است. بلوک‌ها کاربردهای دیگری نیز دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

ساخت دیوارهای ساختمانی
استفاده در سقف‌های تیرچه و بلوک
ساخت دیوارهای پارکینگ
ساخت دیوارهای حیاط و محوطه باغ
ایجاد جدول خیابان
احداث کانال های آب
استفاده از بلوک‌های نما برای نمای سازه
استفاده تزئینی از بلوک

 

انواع بلوک

بلوک ها به طور کلی در ۳ نوع سقفی، دیواری و محوطه سازی وجود دارند که هرکدام انواع مختلفی دارند. در ادامه به بررسی مختصر این بلوک ها می‌پردازیم.

بلوک‌ سقفی

این بلوک اغلب در ساخت سقف تیرچه و بلوک استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که بلوک پلی استایرن نقش ساختاری در سقف ایجاد نمی‌کند و فقط به عنوان یک قالب عمل می‌کند.

پس از ریختن بتن روی بلوک‌ها و گیرش بتن، می‌توانید آنها را جمع آوری کنید.

بلوک‌ پوکه‌ای سقفی

این بلوک مانند بلوک‌های پلی‌استایرن نقش سازه‌ای ندارد و تنها به عنوان قالب برای ریختن بتن روی تیرها استفاده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده این بلوک سیمان، پوکه معدنی و آب می‌باشد.

بلوک‌ سفالی سقفی

ابعاد این بلوک مشابه بلوک پوکه سقفی است. کاربرد بلوک سفالی سقفی همانند سایر بلوک‌های سقفی است و تنها در مصالح و مواد اولیه ساخت با هم تفاوت دارند. پایه این بلوک سفالی است و از اختلاط خاک رس و آب به دست می‌آید.

مطالعه کنید  فروش و کاربرد سیمان پرتلند آهکی

 

بلوک دیواری

 

بلوک پوکه‌ای صنعتی

ترکیب اصلی این بلوک از سنگدانه‌های صنعتی (رس یا سنگ منبسط شده)و از سیمان و آب تشکیل میشود. در تولید این بلوک از گرید صنعتی یا لیکا استفاده می‌شود. تولید بلوک پوکه صنعتی به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود.

بلوک پوکه‌ای معدنی

بلوک پوکه معدنی از پوکه معدنی، سیمان و آب تشکیل میشود. پوکه معدنی تشکیل شده از گدازه های آتشفشانی سرد شده است. این بلوک به صورت قالب نیز تولید می‌شود.

بلوک سیمانی سنگین

در جاهایی که منبع نور مشکل است و دسترسی کمتری دارد مانند جزایر کیش و قشم به جای بلوک پوکه از بلوک سیمانی استفاده می‌شود. این بلوک از سیمان، ماسه و آب تشکیل شده است.

بلوک‌ سفالی

بلوک رسی از فرآوری گل متشکل از خاک رس و آب به دست می‌آید. بلوک پوکه از فناوری پیشرفته‌تری نسبت به بلوک سفالی برخوردار است اما دلیل استفاده زیاد از بلوک سفالی سهولت دسترسی به مواد اولیه و سهولت در تولید این بلوک است. همچنین لازم به ذکر است که ظرفیت تولید این بلوک بسیار بالاست.

 

بهترین نوع بلوک کدام است؟

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از بلوک‌ها وجود دارد که کاربرد آنها با یکدیگر متفاوت است. هر بلوک برای استفاده در یک پروژه خاص مناسب است، بنابراین نمی‌توان گفت کدام بلوک بهتر است. اما بلوک‌های سیمانی سبک امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از بلوک هایی که در دهه های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته بلوک نوری AAC یا بلوک هپلکس است. این بلوک با برندهای مختلف در ایران مانند سیلکس، کیبکس، سیپورکس و … نیز تولید می‌شود که به دلیل مزایای خاص و منحصر به فرد این بلوک بسیار کاربردی بوده و در بین مهندسان و سازندگان طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مطالعه کنید  ویژگی های شیر توالت مناسب

 

قیمت بلوک

قیمت بلوک تحت تأثیر پارامترهای مختلف است. از جمله عوامل موثر بر قیمت نهایی در هنگام ساخت بلوک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قیمت و کیفیت مواد اولیه مصرفی
قیمت سیمان و پوکه معدنی و صنعتی
مصرف برق در فرآیند ساخت بلوک و هزینه آن
هزینه آب مصرفی برای ساخت بلوک
هزینه حمل و نقل
دستمزد نیروی انسانی
وزن بلوک

 

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا