بلوک سبک

نکات اصولی در دیوار چینی با بلوک سبک

فهرست مطالب

نکات اصولی در دیوار چینی با بلوک سبک

در صورتی که قصد اجرای پروژه های عمرانی را دارید، لازم است برای دیوار چینی اصولی به نکاتی توجه نمایید. رعایت این اصول سبب ساخت پروژه ای ایمن با حداکثر مقاومت خواهد شد. انتخاب بلوک سبک از مهم ترین گام هایی است که پیمانکاران و کارفرمایان در جهت سبک سازی پروژه، بر خواهند داشت. مورد دیگر که سبب توجه سازمان های ناظر به این مصالح ساختمانی شده است، سازگار بودن آن با محیط زیست و رفع عیوب مصالح سنتی و قدیمی است. برای مثال برای ساخت آجر به مقدار زیادی خاک نیاز است که این امر سبب فرسایش این ماده ارزشمند شده و برای محیط زیست ضررهای بسیاری به همراه دارد.

 

مراحل دیوار چینی با بلوک سبک

 

1.شرایط آب و هوایی و دمای مناسب برای دیوارچینی

دیوارچینی باید بعد از اجرای ستون ها و نیز بعد از بتن ریزی سقف (کف) انجام شود. این زمان شامل مدت ۷ روزه مقاومت بتن (یعنی ۷ روز زمان لازم است تا بتن، مقاومت لازم در سقف را به دست آورد) نیز می شود.

شرایط آب و هوایی و دمای هوا نیز یکی دیگر از نکات مهم در عملیات دیوارچینی است. به دلیل تاثیری که دمای هوای سرد روی ملات دیوارچینی دارد، دیوارچینی در دمای زیر ۵ درجه سانتی گراد مجاز نیست و همچنین در دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم، باید از دیوارهای تازه چیده شده با پوشش مناسب، به خوبی حفاظت شود.

 

2.خیس کردن بلوک ها

مرحله اول را می توان مهم ترین مرحله دانست زیرا که در صورتی که بلوکها خشک باشند، آب ملات توسط بلوک جذب می شود و به خود می کشد. این موضوع باعث می شود از چسبندگی ملات کاسته شود. پس در نظر داشته باشید خیس نبودن بلوک ها از چسبندگی ملات کاسته و در نتیجه دیوار ساخته شده استحکام لازم را نخواهد داشت. البته به این نکته توجه داشته باشید که بلوک سبک بدلیل جذب آب مناسب بر خلاف بلوک های هبلکس و CLC و بتن گازی نیازی به غرقاب شدن ندارد.

مطالعه کنید  مواد تشکیل دهنده بلوک سیمانی

 

3.شروع دیوار چینی

در دومین قدم، باید دیوار را باید به اصطلاح، رگه کرد. بدین صورت که رج اول بلوک ها را بر روی زمین بچینید تا اختلافاتی که نقشه با پلان واقعی دارد مشخص گردد. بعد از آن برای چسباندن و متصل کردن بلوک سبک به یکدیگر از ملات استفاده کنید. پس از آماده سازی سطح مورد نظر و تراز کار با ریختن یک لایه ملات ماسه و سیمان ( حدود ۲۵۰کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب) به ضخامت حداکثر۲۵ میلی متر به روی سطح کار، اولین رگ بلوک به صورتی که قسمت بسته بلوک به سمت بالا و سمت باز بلوک روی ملات قرار گیرد.

سپس بعد از ملات ریزی به ضخانت ۵/۱ سانتی متر رج های بعدی را به صورت دقیق و تراز روی هم قرار دهید. دقت داشته باشید که درزهای قائم رجهای بالای هم، بطور یک رج درمیان باید دقیقا در یک راستا باشد. بعد از اتمام ردیف اول دیوار، باید تراز بودن پایه دیوار کنترل شود و این کنترل تراز بودن عمودی و افقی دیوار، باید در پایان هر رج تکرار شود.

 

4.ریسمون کشی

ریسمون کشی و یا پر کردن بندهای افقی و قائم، از دیگر موارد و مراحل مهم در دیوار چینی با بلوک سبک می باشد که بعد از رگه کردن دیوار، با استفاده از شمشه ها و یا ریسمان ها انجام می گردد. بدین صورت که شمشه ها در دو طرف دیوار قرار می گیرند و بین آنها ریسمونی کشیده می‌ شود. این کار برای کنترل شاقولی دیوار در هر رج ضروری است. از دیگر مواردی که به بهتر شدن کیفیت دیوار و استحکام آن کمک می کند انتخاب بلوک هایی با اندازه عرض یکسان است. در ادامه بندهای قائم و افقی بین بلوک ها را با ملات پر کنید.

مطالعه کنید  13 تفاوت بلوک لیکا و هبلکس چیست؟

 

نکته مهم بعد از اتمام دیوارچینی

نکته ای که در هنگام اتمام دیوار چینی باید در نظر داشته باشید این است که بلوک ها و ملات باید از قرارگیری در دمای بسیار بالا و گرم و همچنین دمای بسیار پایین و سرد محافظت شوند.

1.اجرای شمشه کشی: شمشه کشی باعث می شود که سطح دیوار صاف و یکدست شود.
2.اجرای عایق بندی: برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و صدا، باید دیوار را عایق بندی کنید.
3.اجرای گچ کاری: گچ کاری باعث می شود که دیوار آماده رنگ آمیزی یا کاشی کاری شود.

 

کاربردهای دیوار چینی با بلوک سبک

راه آهن: تخته صوتی در امتداد راه آهن
بیمارستان: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی
انبار: دیوارهای اکستمی، فایروال ها، سطوح سقف، نرده ها
ساختمان‌های مرتفع: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، تخته کف، تخته عایق
هتل: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، سقف‌ ها
کتابخانه: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی،
ویلا: دیوار پارتیشن، سطح سقف، دیوار بیرونی، تخته کف، تخته عایق
آپارتمان: دیوار پارتیشن، دیوار بیرونی، سطح سقف، تخته کف، تخته عایق
مرکز تدارکات، ساختمان کارخانه و …: دیوارهای اکستمی، فایروال ها، سقف‌ ها، نرده ها

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا