گچ ساختمانی

سفیدکاری ساختمان چگونه انجام می شود؟

فهرست مطالب

سفیدکاری ساختمان چگونه انجام می شود؟

بسیارند افرادی که فرق سفید کاری و گچکاری را نمی‌دانند و آن‌ها را یکی می‌پندارند. در حالی که سفیدکاری تنها یکی از مراحل گچکاری ساختمان است. اهمیت این لایه در ظرافت و دوام گچکاری به حدی است که اگر درست انجام نشود سبب پوسته پوسته شدن گچ، ترک برداشتن و زشتی آن می‌شود. پس به دلیل حساسیت بالای این مرحله، انجام سفیدکاری ساختمان باید توسط افراد متبحر و توانمند صورت گیرد.

سفید کاری چیست و چرا انجام می‌شود؟

فرایند گچکاری ساختمان آنگونه که بنظر می‌رسد ساده نیست و طی چندین مرحله که سفید کاری آخرین مرحله است انجام می‌شود. سفیدکاری همان نرمه کشی دیوار است که با ملات گچی کشته یا زنده به صورت لایه‌ای نازک انجام می‌شود. این لایه نازک گچ سفید به طور معمول روی آستر خشک دیوار قرار گرفته و به منظور تکمیل گچکاری انجام می‌شود. ضخامت این لایه بنا به نوع آستر زیری که یا گچ و خاک است یا گچ تعیین می‌شود.

سفیدکاری ساختمان شاید در نگاه اول بی تاثیر بنظر برسد اما همین لایه نازک کیفیت و ماندگاری گچکاری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. نرمه کشی اگر به طور تخصصی انجام شود ناهمواری‌ها و زبری سطحی دیوار را می‌گیرد. این لایه علاوه بر صاف کردن سطح، درخشندگی خاصی به دیوارها و سقف می‌بخشد. این لایه در واقع مهر اتمام کار گچکاری است و سطح را برای نقاشی و تزئینات دیگر آماده می‌کند.

 

آموزش سفیدکاری ساختمان

سفید کاری ساده همانطور که از نامش پیداست اجرای یک لایه گچ سفید روی لایه زیرین است که با کمترین ابزارها انجام می‌شود. هدف از گچ کاری یا سفیدکاری، تبدیل یک سطح ناهموار به سطحی هموار است. این کار در دو مرحله انجام می‌گیرد: 1-زیرسازی یا آسترکاری 2- سفید کاری دیوار. اگرچه که سفیدکاری امری تخصصی است و توسط افراد ماهر انجام می‌شود، در ادامه نحوه انجام آن را برای افراد آماتور و علاقمندان آورده‌ایم.

مطالعه کنید  ۶ تفاوت آجر معمولی با آجر نما

1.در گام اول از خشک بودن دیوار و گچ و خاک آستر اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به سفید کاری کنید.
2.برای تهیه ملات گچ زنده مناسب سفیدکاری، گچ و آب را با نسبت ۲ به ۱ در آب حل کرده و تا زمان حل شدن هم بزنید.
3.ملات آماده شده را به کمک ماله به دیوار منتقل کرده و پس از پخش کردن روی سطح مدنظر، آن را با لیسه یکدست صاف کنید.
4.سرعت عمل و نظم در اینکار سبب کسب نتیجه مطلوب و صاف و یکدست شدن سفیدکاری می‌شود.
5.تهیه حرفه‌ای ملات مورد استفاده نیز کیفیت کار را تحت تاثیر می‌گذارد.

 

ملات مخصوص سفیدکاری

ملات باکیفیت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سفیدکاری ساختمان است که کیفیت، زیبایی و دوام گچکاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سفیدکاری در ابتدا با ملات گچ کشته که خاصیت فرم دهی مناسبی دارد انجام می‌شد. حالا با تولید لیسه گچکاری، کار صاف و صیقلی کردن ملات روی دیوار آسان‌تر شده است، از‌این‌رو برای این کار از ملات گچ زنده نیز استفاده می‌کنند.

ملات گچ زنده

ملات گچ زنده که ملات مخصوص سفید کاری ساده است شل تر از سایر ملات‌ها آماده می‌شود. برای تهیه این ملات ابتدا گچ را به خوبی الک کرده تا گچ اصطلاحا نرم شود. در تهیه این ملات نسبت آب به گچ تقریبا ۲ به ۱ است. بدین صورت ملات آماده شده به راحتی روی دیوار پخش می‌شود و ضخامت آن به راحتی کنترل می‌شود.

ملات گچ کشته

اگرچه استفاده از ملات گچ کشته در سفیدکاری بسیار کم شده است، اما اطلاع از نحوه تهیه آن خالی از لطف نیست. برای تهیه ملات کشته، مقداری آب در استانبولی ریخته و کمی گچ به آن اضافه کنید. سپس مخلوط به دست آمده را به خوبی ورز دهید تا گیرایی آن از بین برود.

مطالعه کنید  لیست قیمت بلوک سیمانی لیکا گیلان

ابزارهای سفید کاری

سفید کاری ساده ساختمان بیشتر از اینکه به لوازم و ابزارهای گچکاری نیاز داشته باشد به مهارت و تجربه نیاز دارد. در واقع صاف و یکدست شدن سفیدکاری علاوه بر لیسه و ماله به نحوه دست گرفتن و استفاده از آن‌ها بستگی دارد. لیسه به عنوان ابزار ساده و تخصصی صیقلی کردن ملات گچ، مکمل کار ماله است. برای سفیدکاری علاوه بر این دو ابزار، به استانبولی و میکسر برای اماده کردن ملات نیاز است.

مزایا سفید کاری ساده

با اجرای سفید کاری روی گچکاری و گچ و خاک، سطح دیوار صاف، براق و کاملا یکدست می‌شود. در واقع سفیدکاری مکمل گچکاری بوده و فضایی سفید و زیبا را به کارفرما تحویل می‌دهد. برخی از مزایا و فواید این مرحله گچکاری شامل موارد ذیل هستند:

1.پر شدن تمام منافذ و برجستگی و فرورفتگی‌‌های سطح
2.سفید و یکدست شدن دیوار
3.پوشاندن گچ و خاک و لایه آستری به بهترین نحو
4.صاف شدن دیوار
5.پیشگیری از ایجاد ترک و خوردگی گچ
6.پوشاندن دیوار با هزینه مطلوب
7.ایجاد سطحی صاف برای اجرای کاغذ دیواری و نقاشی
8.فاقد ضایعات
9.مصرف کم گچ

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا