شیر فشار شکن

شیر فشار شکن چیست و مزایا و معایب آن در لوله کشی

فهرست مطالب

در سیستم لوله کشی قطعه ای وجود دارد به نام شیر فشار شکن که مانع از فشار اضافی می شود، همچنین برای اینکه فشار سیال ها را کم کنند از این قطعه استفاده می شود. ایمنی با وجود این قطعه زیاد می شود و به قسمت های دیگر صدمه وارد نمی شود و حضور آن در سیستم لوله کشی واقعا ضروری می باشد. فشار مواد و سیالات موجود در لوله ها توسط شیر فشار شکن ثابت باقی می ماند و در کل از خرابی های جدی در سیستم جلوگیری می نماید. در سیستم های حرارتی وجود این قطعه لازم است چرا که فشار در آن جا بالا و زیاد است و حضور فشار شکن کمک می کند تا فشار به تعادل برسد.


زمان مطالعه: 7 دقیقه


با باز , بسته کردن شیر فشار شکن فشار موجود در سیستم لوله کشی را کنترل می کنند تا همیشه به یک حالت نرمال و ثابتی بماند حال در این مقاله قصد داریم شما را با شیر فشار شکن و کاربرد آن در صنعنت لوله کشی آشنا سازیم.اگر قصد خرید لوله و اتصالات رشت و همچنین قطعاتی مانند شیر فشار شکن را دارید وارد سایت پخش میثم شده و از طریق پشتیبانی با مشاوران این بخش برای خریدی امن و راحت در ارتباط باشید.

شیر فشار شکن

همانطور که از اسم این قطعات معلوم است کارشان شکستن و پایین آوردن فشار مواد موجود در سیستم های لوله کشی است مانومتر های هیدرولیک که فشار سیال عبوری را اندازه گیری می کنند با فشار شکن رابطه ی مستقیمی دارند. کار اصلی این قطعات کنترل و پایین آوردن فشار استبه همین دلیل  در کناز کنتور های آب و انشعاب لوله اصلی شیر فشار شکن را نصب می نمایند. مقدار فشار خروجی توسط پیچ مخصوصی که درون شیر قرار دارد تنظیم و به حالت ثابتی در می آید.

مطالعه کنید   تاریخچه اختراع شیر آب

انواع شیر فشار شکن

این شیر ها از نظر نوع سیال به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح مختصری در مورد هرکدام  می پردازیم:

شیر فشار شکن هیدرولیک:

یک اهرم دستی به شیر فشار شکن وصل است که جریان سیال،  که همان آب است را کنترل می نماید. از کاربرد های این نوع شیرهای فشار شکن در صنایع خوروسازی، فولاد و سیمان می باشدو معمولا نحوه ی عملکرد فشار هیدرولیک مقاومت در برابر فشارهای ناکهانی می باشد و از مدار به خوبی محافظت می کنند.

شیر فشار شکن پنوماتیک

شیر فشار شکن رشت
پخش میثم

در این مدل ها با وجود قطعاتی مثل سنسور و کنترلر و پوزیشنر کاهش و کنترل فشار های شدید ایجاد می شود و همانطور که از اسمشان معلوم است در این مدل ها هوا مورد نظر می باشدصنایع مختلفی مانند کشاورزی، چوب، غذایی و … از این مدل شیر فشار شکن استفاده می کنند.این مدل به صورت خودکار فشار زیاد را به کم و سپس به حالت ثابت خروجی تغییر می دهد. پخش میثم ارائه دهنده ی انواع لوله و اتصالات رشت می باشد جهت سفارش و یا نصب این نوع اتصالات با ما در ارتباط باشید.

انواع شیر فشار شکن بر اساس نحوه کارکرد

فشار شکن ها از نظر کارکردی به دو نوع مستقیم و پایلوت دار تقسیم می شوند که توضیح مختصری در مورد هرکدام می پردازیم:

عملکرد مستقیم:

در این عملکرد، فشار سیال بر روی دیافراگم یا سیستم ایمنی اعمال می شود تا شیر را باز و بسته کند. این شیرها می توانند به صورت دستی یا با  استفاده از یک سیستم خودکار کنترل شوند.

مطالعه کنید  راهنمای جامع خرید شیرآلات راسان رشت

عملکرد پایلوت دار:

این مدل ها دو نوع پیستونی و دیافراگمی دارند و در سیستم هایی که فشار دقیق و منظم تنظیم می شود مورد استفاده قرار می گیرند. چون حساسیت زیادی در اینوع شیرها وجود دارد زمانی به کار میروند که نرخ جریان زیاد باشد وکنترل به حالت ثابت.شیر فشار شکن پایلوت دار را معمولا در سیستم های تهویه، آبیاری و ساختمان سازی استفاده می کنند.

مزایا و معایب شیر فشار شکن:

دز ساختمان سازی مخصوصا سیستم های پنوماتیکی و هیدرولیکی، شیرهای فشار شکن مانند هر قطعه ای مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم:

مزایای شیرهای فشار شکن عبارتند از:

  • چون مدل آنها به شکل ساده طراحی شده است تعمیر آنها نیز آسان است
  • قیمتشان مناسب و پایین است
  • برای کنترل فشار نیاز به منبع و انرژی خارجی ندارند
  • نشتی های لوله ها کم می شود
  • دوام و طول عمر هر سیستمی زیاد می شود

معایب شیرهای فشارشکن عبارتند از:

عملکرد شیر فشار شکن با وجود آلودگی های داخلی و خارجی کاهش می یابد و این یکی از معایب این نوع قطعات می باشد از این رو بهتر است قبل از ورودی سیستم یک فیلتر نصب شود تا ذرات و مواد مضر وارد شیر فشار شکن نشود. یکی دیگر از معایب شیر های فشار شکن وجود رگولاتورها می باشد که اصلا رابطه ی خوبی با شیر ندارند و کارشان برای کنترل قطعه در زمان کاهش فشار زیاد بسیار سخت است و عملکرد این دو قطعه با هم همیشه مورد بحث بوده است.

مطالعه کنید  عوامل موثر بر عمر لوله پلی اتیلن

سخن پایانی

همانطور که ذکر شد برای سیستم های لوله کشی و تاسییسات محافظت هایی لازم است که قطعه ای به نام شیر فشار شکن دقیقا همین کار را بر عهده دارد تا هیچ آسیبی به آنها نرسد.شیر فشار شکن انواع مختلفی دارد که در بالا عملکرد هرکدام را برایتان شرح داده ایم.امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و در صورتی که برای ساختمان سازی خود به لوله و اتصالات رشت نیاز دارید با پخش میثم به صورت آنلاین و یا حضوری در ارتباط باشید.

روز و روزگارتان خوش

 

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا