اجر

مراحل تولید آجر سفالی

فهرست مطالب

مراحل تولید آجر سفالی

آجر سفالی یکی از مواد اولیه ضروری برای ساختمان سازی و ایجاد سازه‌های مختلف است. آجرهای سفالی از خاک رس تولید شده و استحکام بالایی دارند. کارخانه‌های و شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید و فروش آجر سفالی فعالیت می‌کنند. تمام این مراکز طبق مراحل مشخصی اقدام به تولید آجر سفالی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم مراحل تولید این نوع آجر را به طور دقیق معرفی کنیم.

 

آجر سفالی چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر سفالی یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای ساختمان سازی است که از خاک رس و خاک سفال تولید می‌شود. این آجر از نخستین دست سازه‌هایی است که توسط انسان‌های اولیه تولید شده است. آجر سفالی در کاربردهای مختلفی ازجمله دیوارچینی، ساختمان سازی، ایجاد سازه‌های مختلف، نماسازی، پوشش ستون و … به کار می‌رود.

آجرهای سفالی بسیار سبک وزن بوده و مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند. همچنین به دلیل اندازه بزرگ‌تر سرعت اجرای کار را افزایش می‌دهند. قیمت آجر سفالی ارزان بوده و به راحتی می‌توان به محل های مختلف انتقال داد. در کنار مزیت‌ها و کاربردهای گفته شده این آجر بسیار شکننده بوده و برای کار یا حمل و نقل آن باید دقت زیادی به کار ببرید. خرید و فروش آجر سفالی توسط مراکز و شرکت‌های مختلفی در سراسر کشور صورت می‌گیرد.

 

مهم‌ترین مراحل تولید آجر سفالی

ساخت آجر سفالی طی مرحل مختلفی انجام می‌شود. در ادامه مهم‌ترین مراحل تولید آجر سفالی معرفی شده‌اند.

 

استخراج مواد خام مورد نیاز

آجر سفال از خاک رس تولید می‌شود. اولین مرحله برای تولید آجر سفالی بررسی کیفیت و شرایط خاک است. اگر خاک تمام شرایط و استانداردهای لازم را دارا باشد اقدام به استخراج و برداشت خاک مورد نظر می‌شود.

مطالعه کنید  معرفی و فروش انواع تیپ سیمان

 

آماده سازی خاک

در مرحله بعد باید خاک استخراج شده برای تولید آجر آماده شود. برای این کار خاک را به مدت 6 ماه در محیط کارخانه نگهداری می‌کنند. این کار که اصطلاحا دپوی خاک نام دارد، به این دلیل است که خواص فیزیکی خاک از بین رفته و در هنگام پخت کیفیت آجر تحت تأثیر قرار نگیرد. سپس خاک دپو شده با خاک‌های دیگر ترکیب می‌شود.تمامی سنگ‌ و کلوخ‌های موجود در خاک نیز جدا شده و به وسیله دستگاه‌های مخصوص آسیاب می‌شوند.

 

تولید قالب مورد نیاز

تولید آجر سفال به دو روش مختلف تر و خشک انجام می‌شود. به همین دلیل ساخت قالب نیز متناسب با این روش‌ها به دو روش انجام می‌شود.در روش اول که به صورت خشک تولید می‌شود، خاک مرطوب را درون قالب ریخته و به کمک فشار پرس و میزان رطوبت موجود در خاک، آجر خام تولید می‌شود. در این روش میزان رطوبت موجود در خاک در پایین‌ترین سطح ممکن است.در روش دوم که تولید آجر سفال به صورت تر نامیده می‌شود. ابتدا خاک اولیه را به صورت گل درآورده و در قالب قرار می‌دهند. پس از آن با وارد کردن فشار زیاد شکل‌های مختلفی ایجاد شده و به کمک دستگاه برش داده می‌شود.

 

خشک کردن

خشک کردن آجرها قبل از قرارگیری در کوره و پختن لازم و ضروری است، زیرا رطوبت موجود باعث ترک خوردن آجرها می‌شود. اگر آجرها به روش اول ساخته شده باشند به دلیل رطوبت پایین نیازی به استفاده از دستگاه خشک کن نبوده و طی دو الی سه روز در محیط سر بسته خشک می‌شوند.

مطالعه کنید  مزایای سفال در صنعت ساختمان

اگر به روش دوم قالب گیری انجام شده باشد باید حتما آجرها درون دستگاه خشک کن قرار بگیرند تا میزان رطوبت آن‌ها به حد پایینی رسیده و کاملا خشک شوند. انجام این مراحل نیازمند دانش و تجربه کافی است تا بتوان محصولی با کیفیت و استقامت بالا طراحی و ایجاد کرد.

قرار دادن در کوره و پختن

مرحله پایانی تولید آجر قرار گیری در کوره آجرپزی است. در این روش تمام خشت‌های آماده شده چه به روش خشک و چه تر باید درون کوره قرار بگیرند. دمای کوره ابتدا به میزان کم بوده و سپس به تدریج زیاد می‌شود. با پخت کامل آجرها، کوره خاموش شده و پس از سرد شدن آجرها از کوره خارج می‌شوند. قیمت آجر سفالی به توجه به اندازه، نوع تولید و پخت و کیفیت خاک و کیفیت آجرهای تولید شده متفاوت است.

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا