استفاده از گچ در ساختمان چرا اهمیت دارد؟

استفاده از گچ در ساختمان چرا اهمیت دارد؟

فهرست مطالب

گچ یکی از انواع مصالح ساختمانی بسیار مهم در ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. برای اینکه بتوانند گچ را تهیه کنند، از سنگ گچ موجود در طبیعت استفاده می‌کنند.
گچ به صورتی سولفات دوکلسیم آبدار در سطح زمین پیدا می‌شود.
بعد از پیدا کردن گچ‌ها را خرد می‌کنند، و به کوره انتقال می‌دهند؛ تا بتوانند به شکل‌های پودر بسیار ریز سفید رنگ آن‌ها را در بیاورند.
بعد از اینکه گچ حالت اصلی خودش را گرفت، برای ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌کنند.
معمولا گچ در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. اما یکی از رایج‌ترین کاربری‌هایی که برای گچ وجود دارد؛ مربوط به صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد. صنعت ساختمان‌سازی از سری مواردی است، که پیچیدگی‌ها و ریزه کاری‌های مخصوص به خودش را دارد.
برای اینکه بتوانند تمامی کارها را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند؛ باید مهارت‌ها و ترفندهای خاصی را مورد استفاده قرار بدهند. شما با استفاده از این مهارت‌ها امکانات بسیار عالی را به دست می‌آورید.

 

استفاده از گچ در ساختمان

زمانی که گچ از کوره بیرون می‌آید، آن را به قسمت آسیاب منتقل می‌کنند و به شکل پودر تبدیل می‌کنند.
هر چقدر اندازه پودر گچ کمتر باشد و ذرات آن ریزتر باشد؛ کیفیت آن بالاتر می‌رود. این یکی از نکات مهم برای خرید مصالح ساختمانی گچ می‌باشد.
برای گچبری‌هایی که نیاز به ظرافت بسیار زیادی دارند، از گچ‌های ریز‌تر استفاده می‌کنند.

باید بدانید که گچ به صورت پودری و به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد. گچ تمایل بسیار زیادی به ترکیب شدن با آب دارد، و به راحتی رطوبت را جذب می‌کند. اگر در استفاده از گچ به میزان رطوبت دقت نکنید؛ ممکن است که گچ فاسد شود، و مشکلات را برای شما به وجود بیاورد.

مطالعه کنید  بهترین انتخاب گچ برای سفیدکاری

پاکت‌های گچ باید در فضاهای به دور از رطوبت نگهداری شوند تا بتوانند در مدت زمان طولانی‌تری در انبار نگه داشته شوند.
گچ از سری مواردی است، که به سرعت با آب واکنش نشان می‌دهد، و حالت سختی به خودش می‌گیرد؛ پس به همین دلیل برای کار کردن با آن نیاز دارید، حوصله زیادی را به خرج بدهید. زمان گیرایش گچ برای محصولات با کیفیت 8 دقیقه و بیشتر از 25 دقیقه نیست.

امکانات گچ ساختمانی

انواع گچ ساختمانی از نظر وزنی بسیار سبک هستند؛ و به همین دلیل به عنوان یک مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی به حساب می‌آیند؛ زیرا بار اضافی را برای ساختمان به وجود نمی‌آورد.
اگر شما بتوانید از گچ ساختمانی استفاده کنید، می‌توانید یک عایق صوتی و حرارتی بسیار با کیفیتی را به دست بیاورید. خاصیتی که برای شکل‌پذیری گچ وجود دارد؛ خاصیت بسیار بالایی است.
شما می‌توانید گچ را به شکل‌های متفاوت در بیاورید. یکی از نکات منفی که در گچ‌ها وجود دارد؛ این است، که اگر گچ کثیف شود، تمیز کردن آن کار راحتی نیست.

یکی از بزرگترین ایراداتی که درون گچ‌های ساختمانی وجود دارد؛ این است، که اگر رطوبت را به خودشان جذب کنند؛ باعث طبله کردن می‌شوند. طبله کردن گچ مشکلات زیادی را برای گچ کاری با کیفیت به وجود می‌آورد.

زمانی که گچ روی سطوح فلزی اعمال شود؛ باعث می‌شود، تا فلزات به همراه گچ ترکیب شود، و سولفات را تهیه کنند.
تولید سولفات باعث کاهش عمر گچ و قطعه مورد نظر می‌شود. قبل از اینکه بخواهید روی پوشش‌های آهنی، مسی، گچ را قرار دهید؛ بهتر است یک لایه ضد زنگ روی آن‌ها قرار بدهید، تا بتوانید از تشکیل سولفات جلوگیری کنید، و طول عمر به پوشش‌های آهنی و گچ را افزایش بدهید.

مطالعه کنید  تفاوت و ویژگی های گچ سفید کاری و گچ زیر کار

مقاومتی که گچ در برابر آتش سوزی دارد؛ مقاومت بسیار بالا است. می‌توان گفت به عنوان یک محصول کندسوز به حساب می‌آید.

 

گچ‌های موردنیاز برای ساختمان‌سازی

امروزه برای اینکه بتوانند ساختمان‌سازی را ایمن کنند، امکانات بسیاری را در اختیار افراد قرار بدهند؛ در فضای مختلف از گچ‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. انواع گچ در ساختمان سازی که امروز در بازار پخش مصالح ساختمانی وجود دارند در مدل‌های متفاوتی هستند که آن‌ها عبارتند از:

  1. گچ سفید
  2. گچ گیپتون
  3. گچ عاج
  4. گچ مرمر
  5. گچ ساتن
  6. گچ سیوا
  7. گچ رنگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. گچ سفید

یکی از رایج‌ترین گچ‌هایی که برای سفیدکاری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گچ سفید می‌باشد. گچ سفید را به عنوان رویه کار‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. گچ سفید نسبت به گچ‌های دیگر قیمت کمتری دارد.

2. گچ گیپتون

یکی دیگر از گچ‌هایی که برای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گچ گیپتون می‌باشد.
برای تهیه گچ گیپتون، گچ معمولی را به همراه افزودنی‌های چسبنده مانند سیریش ترکیب می‌کنند، تا این گچ را به وجود بیاورند. گچ گیپتون به صورت دو لایه روی آجر، سطح بتنی، سطوح سیمانی، بلوک‌های سیمانی و بلوک‌های بتنی اجرا می‌شوند.

3. گچ عاج

گچ عاج به صورتی است، که دانه‌بندی‌های بسیار نرم و میکرونیزه دارد. از گچ عاج بیشتر برای مجسمه سازی، ساختن قطعات پیش ساخت، ه رنگ‌های لعابی، کشته کشی ساختمان استفاده می‌کنند.

4. گچ مرمر

گچ مرمر یکی دیگر از مدل گچ‌هایی است، که بدون آب مولکولی می‌باشد. برای تهیه گچ مرمر در ابتدا آن را با محلول مخلوط می‌کنند، و بعد دوباره آن را می‌پزند؛ پس به همین دلیل می‌توان گفت که گچ مرمر می‌تواند در برابر رطوبت مقاومت بالایی را از خودش نشان دهد.

مطالعه کنید  معرفی 6 کاربرد گچ

5. گچ ساتن

گچ ساتن به صورتی است، که برای سفیدکاری لایه آخر سطح از آن استفاده می‌کنند. برای اینکه بتوانند گچ ساتن را تهیه کنند، از متریال متفاوتی استفاده می‌کنند، و آن را با مواد افزودنی مانند پرلیت مخلوط می‌کنند.

6. گچ سیوا

گچ سیوا به صورتی است، که برای ریز کاری‌ها عملکرد مناسبی را از خودش نشان می‌دهد. بر روی سطحی که با استفاده از گچ سیوا پوشانده شده است، می‌توانند از رنگ‌های روغنی پوششی اکریلیک، دیوارپوش‌های پی وی سی، گچ پلیمری ساتن و بلکا استفاده شود.

7. گچ رنگی

یکی از گچ‌هایی که امروزه بسیار زیاد در فضای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گچ رنگی می‌باشد. گچ رنگی را با استفاده از پودرهای رنگی شیمیایی به دست می‌آورند. به صورت طبیعی باید بدانید رنگ گچ رنگ سفید، خاکستری مایل به سفید یا کرم می‌باشد.
افزودنی‌های طبیعی و شیمیایی رنگ دهنده را برای گچ ها در نظر می‌گیرند؛ بدون اینکه بخواهد خواص آن را تغییر دهند. معمولاً از گچ رنگی برای ساختن گچ تحریر، پوشش دیوارها، ساخت مجسمه و دکور‌های تزیینی مورد استفاده می‌کنند.

گچ از سری مصالحی است، که برای نازک کاری ساختمان‌ها به کار می‌رود؛ و اصلاً برای سطوح بار بر عملکرد مناسبی ندارد.

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا