تاریخ مصرف سیمان

تاریخ مصرف سیمان

فهرست مطالب

همه چیز درباره تاریخ مصرف سیمان

سیمان یک ماده پودری است که پس از ترکیب با آب به حالت خمیری تبدیل می‌شود و برای چسباندن اجسام جامد مانند سنگ‌ها، آجرها، بلوک‌ها و… در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیمان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در ساختمان‌سازی به حساب می‌آید و نقش اساسی را در نحوه قرارگیری و ترکیب بتن‌ها ایفا می‌کند. از این رو توجه به کیفیت و تاریخ انقضای سیمان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که سیمان‌های تاریخ مصرف گذشته کیفیت مطلوبی ندارند و نمی‌توانید از آن‌ها خروجی مناسبی را دریافت کنید. احتمالاً حالا سؤال اصلی‌تان این است که عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است؟

 

تاریخ مصرف سیمان چقدر است؟

به طور کلی سیمان‌ها به دو نوع سیاه و سفید تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک کاربرد و ویژگی‌های ظاهری و عملکردی متفاوتی دارند؛ اما از لحاظ تاریخ مصرف و انقضا شبیه به هم هستند.

 

عمر مفید سیمان سفید و سیاه چقدر است؟

در واقع تاریخ انقضای سیمان در محیط‌هایی که رطوبت نسبی بالایی دارند، حداکثر تا ۴۵ روز است. البته این در صورتی است که شرایط نگهداری مناسب باشد. اما در محیط‌های خشک، تاریخ مصرف سیمان تا سه ماه یا به عبارتی ۹۰ روز هم می‌تواند باشد. ولی به طور کلی مدت زمان مجاز نگهداری سیمان معمولاً همان ۴۵ روز است.

 

تفاوت سیمان سفید با سیمان سیاه

تفاوت‌های اصلی سیمان سیاه و سیمان سفید به شرح زیر است:

مواد تشکیل دهنده

سیمان سیاه از موادی مانند سنگ آهک، خاک رس و آهک سیلیسیومی تولید می‌شود و همچنین کلینکر کلسیمی بیشتری هم دارد.

مطالعه کنید  بلوک سیمانی تو خالی چیست؟

سیمان سفید از موادی مانند سنگ آهک و آهک سیلیسیومی تولید می‌شود و دارای کلینکر کلسیمی نسبتاً کمتری است.

رنگ

سیمان سیاه به علت وجود کلینکر کلسیمی بیشتر، رنگ خاکستری و تیره‌ای دارد.

سیمان سفید به علت کمتر بودن کلینکر کلسیمی سفید رنگ است.

کاربرد

سیمان سیاه بیشتر در پروژه‌های عمرانی مانند بتن عادی و بتن مسلح به کار می‌رود. همچنین در ساخت بلوک‌های بتنی، لوله‌های بتنی و سازه‌های مختلف هم استفاده می‌شود.

سیمان سفید به دلیل رنگ سفید خود بیشتر در زمینه دکوراتیو و پروژه‌های طراحی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در تولید پوشش‌های دیواری، پوشش‌های آجری و پلاک‌های سنگی هم از آن استفاده می‌شود.

خواص شیمیایی

همانطور که گفتیم سیمان سیاه معمولاً حاوی مقادیر بیشتری از ترکیبات کلسیمی مانند کلینکر کلسیمی است. این ترکیبات کلسیمی می‌توانند مانند کلینکر کلسیمی، بیشتر در سیمان سیاه یافت شوند.

 

نکات افزایش عمر مفید سیمان

به طور کلی شرایط نگهداری سیمان به شیوه‌ای که دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد، به شرح زیر است:

1.هنگام تخلیه سیمان باید محل انتخاب شده، بدون هیچ گونه فضای نمناک و رطوبتی باشد. همچنین
2.سیمان باید حداقل ده سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر قرار بگیرد و با زمین تماس مستقیم نداشته باشد.
3.محل انبار سیمان باید سقف داشته باشد تا هیچ گونه آب، رطوبت و نمناکی به سیمان نفوذ نکند.
4.هنگام انبار کردن سیمان، بهتر است به ترتیب از سیمان‌های قدیمی‌تر استفاده کنید.
5.در تمام محیط‌ها، باید فاصله حداقل بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری از سیمان تا سقف در نظر گرفته شود.
6.در مناطق خشک، سیمان‌ها باید حداکثر به تعداد ۱۲ پاکت و با فاصله حداکثر ۵ تا ۸ سانتی‌متری از هم چیده شوند تا هوا به خوبی به پاکت‌ها نفوذ کند و سیمان‌ها همیشه خشک بمانند.
7.در محیط‌های با رطوبت بالا، حداکثر ۸ پاکت سیمان و نهایتاً ۱.۲ سانتی‌متر فاصله بین کیسه‌ها در نظر کنید. در واقع سیمان‌ها باید به یکدیگر چسبیده باشند.

مطالعه کنید  بهترین روش تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات

تاریخ مصرف سیمان پاکتی

همانطور که با اینکه سیمان‌ها به دو نوع سیاه و سفید تقسیم می‌شوند و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها از یکدیگر متفاوت هستند، اما از لحاظ طول عمر تفاوتی ندارند. در واقع، تفاوت در طول عمر سیمان‌ها به بسته‌بندی آن‌ها و همچنین پاکتی یا فله‌ای بودن بستگی دارد. همچنین بر روی پاکت‌های سیمان تاریخ تولید و انقضا معمولاً درج شده است.

به طور کلی سیمان سیاه یا سفید پاکتی، طول عمرشان تا ۴۵ روز پس از تولید است. از طرف دیگر، سیمان‌های فله‌ای که معمولاً در سیلوها نگه داری می‌شود هم تا ۴۵ روز پس از تولید تاریخ انقضا دارند. اما نباید فراموش کنید که اگر سیمان‌ها با رطوبت یا مایعات اضافی تماس داشته باشند، چه پاکتی باشند چه فله‌ای، زودتر از تاریخ انقضاشان تخریب می‌شوند. بنابراین در نگهداری سیمان‌های پاکتی و فله‌ای باید بسیار مراقب باشید و به نکات ذکر شده در بخش قبل توجه کافی داشته باشید.

 

شرایط نگهداری از سیمان

سیمان‌های مختلف باید به صورت جداگانه و با دقت در انبار نگهداری شوند. برای نگهداری صحیح از انواع سیمان، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

نگهداری در انبار مخصوص

باید سیمان را در انبارهای مخصوص نگهداری کنید. به عبارتی هر نوع سیمان باید در انبار مخصوص به خود نگهداری شود.

نگهداری در محیط‌های خشک

انبار باید دارای محیط کاملاً خشک باشد تا رطوبت وارد سیمان نشود.

ارتفاع قرارگیری بسته‌های سیمان

سیمان باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح انبار یا سطح محیط اطراف قرار گیرد تا از تماس مستقیم آن با زمین جلوگیری شود.

مطالعه کنید  سیمان در آب و هوای سرد

نگهداری در یک محیط آزاد

از سیمان‌ها را در فضای آزاد نگهداری کنید تا هوا به خوبی در آن‌ها جریان داشته باشد. در واقع باید مطمئن شوید که سیمان شرایط تهویه مناسبی داشته باشد.

قرار دادن سیمان بر روی پالت یا سکو

سیمان‌ها را بر روی پالت یا سکوی مخصوص قرار دهید تا از تماس مستقیم با زمین جلوگیری شود.

 

خرید سیمان درجه یک با بهترین قیمت

برای اطلاع از قیمت روز و خرید انواع سیمان پاکتی و فله‌ای سیاه و سفید با بهترین قیمت رقابتی و کیفیت بالا می‌توانید با مصالح ساختمانی میثم تماس بگیرید.

نکته مهم : جهت برقراری ارتباط با واحد فروش و یا استعلام موجودی انبار کافیست از ( استعلام قیمت ) استفاده کنید ، با تشکر واحد پشتیبانی پخش میثم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات
پیمایش به بالا